Curs

Curs d’Aprenentatge Basat en Jocs
Un curs a distància per aprendre a implementar el joc a l’aula de primària i secundària
30 hores – En línia
Del 20 d’octubre al 29 de novembre de 2025
Vols fer classes divertides i motivadores?
Utilitza el joc dins les classes per assolir objectius pedagògics,
reforçar continguts acadèmics (llengua, matemàtiques, medi…),
i treballar competències transversals (ciutadana, emprenedora, social…).
Amb aquest curs coneixeràs molts jocs de taula,
aprendràs a triar-los i aplicar-los a l’aula de forma natural i integrada amb el dia a dia.
En línia...
Treballa al teu ritme, amb els teus horaris i des d'on vulguis
Tutoria
Feed-back de tots els exercicis i a la teva disposició per dubtes
Oficial
30 hores de formació (actualment en procés de reconeixement)
Valoració general del curs
“M’ha recordat que jugant som més feliços i sobretot que darrera el joc hi ha aprenentatge!”
Valoració dels continguts
“Molt complet i compensat. Hem pogut veure un tast de molts aspectes de jocs de taula.”
Valoració del professor
“Una persona que transmet i les explicacions són molt entenedores.”
“Molt inspirador!”
És útil professionalment?
“Ara tinc més ganes d’aplicar la gamificació i de portar més jocs a l’aula.”
A qui s’adreça al curs
- Mestres i professors d’Educació Bàsica (primària i secundària).
- Educadors de qualsevol tipus (educadors socials, ambientals, pedagogs, etc.).
Presentació
Durant el curs reflexionarem sobre què és l’aprenentatge basat en jocs i la seva utilitat a l’aula. També descobrirem alguns dels jocs de taula més útils per tal de potenciar l’aprenentatge de les matemàtiques, la llengua i el medi, així com competències del currículum. A partir de la pràctica, definirem les bases per a gamificar (ludificar) l’aula.
El joc és un recurs molt valuós en els processos d’ensenyament i aprenentatge. Els nous estudis sobre neuroeducació mostren com el joc contribueix a crear una experiència d’aprenentatge que motiva i estimula alumnes i docents. El cervell adquireix aprenentatges de forma més eficient si l’alumne està motivat. El joc és un element que fomenta la motivació i l’adquisició dels aprenentatges propis dels infants i joves.
Mentre juguem adquirim una sèrie de competències i habilitats pròpies de l’edat i reflectides en el currículum escolar. Aprenentatges cognitius, afectius i socials com la concentració, observació, anàlisi, presa de decisions, lectura comprensiva, expressió oral, càlcul mental… són alguns exemples d’aprenentatges que podem potenciar gràcies al joc.
Amb l’entrada del nou currículum d’educació, la utilització del joc pren més rellevància encara, sobretot pel reforç de les Competències clau. Com exposa el currículum a l’Annex 1: “L’enfocament competencial del currículum: la meta no és la mera adquisició de sabers, sinó aprendre a utilitzar-los per solucionar necessitats encarnades en la realitat.”. Doncs bé, el joc és un camp d’entrenament, de prova i assaig, ideal per a treballar les competències clau (lingüística, plurilingüe, matemàtica, aprendre a aprendre, etc.).
General
- Introduir-se en l’Aprenentatge Basat en Jocs.
Específics
- Reflexionar sobre l’Aprenentatge Basat en Jocs i la gamificació i aprofundir sobre el seu ús.
- Aprendre jocs de taula útils pel nostre entorn educatiu lligat al currículum de l’educació bàsica (primària i secundària).
- Aprendre a explicar jocs de taula de forma entenedora i motivadora.
- Saber introduir els jocs de taula a l’aula de forma pràctica i efectiva.
Programa
- Introducció als jocs de taula
- El joc en la història
- El joc al món actual
- Joc i educació
- El joc a l’escola
- Joc i neuroeducació
- Jocs de taula en el currículum de l’educació obligatòria
- Aprenentatge Basat en Jocs
- Què és l’Aprenentatge Basat en Jocs?
- Parts d’un joc
- Mecàniques de jocs
- Tria de jocs amb objectius educatius
- Com s’explica un joc?
- Ensenyar a jugar bé: Decàleg d’etiqueta del joc
- Casos pràctics
- Parts d’una fitxa didàctica d’activitat gamificada
- Treball de final de curs: proposta d’una activitat d’Aprenentatge Basada en Jocs.
- Recursos
- Llibres
- Pàgines web
Metodologia
- Curs a distància.
- Plataforma d’ensenyament Google Classroom.
- L’estudiant podrà seguir el curs en l’horari que més l’hi convingui (assíncron).
- Es proposen lectures i treballs personals de realització a casa.
- S’aprofundirà en els continguts mitjançant la pràctica del joc i la reflexió contínua i dialèctica.
Avaluació
Per tal d’obtenir el diploma del curs caldrà:
- Realitzar totes les activitats i exercicis del curs.
- Entregar un treball final que consisteix en la creació d’una fitxa didàctica d’una activitat d’Aprenentatge Basat en Joc a l’aula.
- Respondre el qüestionari de satisfacció del curs.
Toni Viader
Especialista en jocs de taula i en el seu ús en entorns educatius.
Soci fundador de La Juganera. Provinent del Tercer Sector, ha treballat en àmbits de cooperació, educació en el lleure i educació en cultura de pau.
De fa més d’una dècada que forma educadors i educadores en Aprenentatge Basat en Jocs i ja ha realitzat centenars de formacions en tallers i cursos. També ha participat en la creació de diversos jocs educatius. Cada any fa desenes de tallers com a membre de La Juganera amb mainada, famílies, joves i adults.
Ha estat el professor de tots els cursos de La Juganera (presencials i en línia).
Data d’inici: dilluns 20 d’octubre de 2025
Data final del curs: 29 de novembre de 2025
Preu: 80€
Forma de pagament
El pagament s’haurà de fer per transferència bancària un cop s’hagi fet la inscripció i abans d’iniciar el curs.
Durada
El curs té una durada de 30 hores.
Reconeixement
Aquest curs està en procés de reconeixement per part del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.